Dużo mówi się o trendach w reklamie, w marketingu na 2019 al e często czytamy, o rzeczach które ciężko nam będzie wdrożyć u siebie przy małych budżetach, postaram się Wam przedstawić trendy i ich zastosowanie w tak byście podołali.
Czy 2019 spowoduje całkowitą zmianę w komunikacji marketingowej? Pewnie nie.
Zmiany, jakie widzimy dzieją się tu i teraz, nikt nie przewidzi nam tego, co będzie na topie w czerwcu 2019 r.
Możemy jednak pokusić się o omówienie najważniejszych zmian z 2018 r., które mogą wpłynąć na naszą komunikację marketingową.
Pewnikiem jest Video.
„1 zdjęcie jest warte więcej niż 1000 słów” a na filmie mamy 24 zdjęcia na sekundę (24klatki/1sekundę). To wiele mówi za siebie. Mógłbym podać Wam badania,statystyki, ale wystarczy zobaczyć, co dzieje się na platformach Facebook i Instagram.
Parcie Facebooka w kierunku video jest ogromne (patrz chociażby Facebook Watch) przez ożywianie reklam za pomocą mechanizmów do robienia reklam video z obrazków, IGTV tt kolejny kierunek rozwoju na Instagramie.
Skoro jest na to parcie, to Wy w swej komunikacji musicie na to zwrócić uwagę także i mniej pisać, a więcej kręcić video.
Idąc tym torem nie możecie zapomnieć o Youtube. To nie może być tylko miejsce na archiwizacje swych produkcji, ale powinno być aktywnym miejscem pozyskiwania nowych klientów. To jest druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa, dlatego musicie pamiętać, by dobrze ogarnąć swój kanał (miniaturki, opisy, hashtagi, etc. – to są rzeczy, które możecie zrobić sami na Youtube- zadbajcie o to).
Czy Ty dasz rade samodzielnie to zrobić, jestem przekonany, że tak. Nie musisz od razu kupić sprzętu za tysiące dolarów, możesz zacząć od video zrealizowanych smartfonem, dobierz do tego apki i montuj w telefonie. Gdy zdecydujesz się na kamerę lub aparat, wówczas zainwestuj w lepszy sprzęt do edycji video, oraz program lub zacznij od darmowych ja polecam na start Wondershare Filmora, piekielnie prosty lub DaVinci Resolve, który wymaga większej wprawy. Na Youtube znajdziesz mnóstwo turtoriali, jak radzić sobie w tym programach.
Video na żywo nie przestanie zaskakiwać.
Tak to jest trend, który nie przystopuje ale trzeba mocno się zastanowić kiedy i w jakiej sytuacji z tego korzystać. W prosty sposób można wstawiać wszelkie video, jako premierę na youtuba i facebooka.
Warto przy tym zapowiedzieć, że sami będziemy podczas transmisji i można się spotkać na czacie i pogadać.
Prawdziwy live oczywiście jest inny ale nie nadaje się do każdej branży i dla każdego fanpagam a raczej sposobu komunikacji, na pewno jeżeli uprawiacie szkolenia, porady, turtoriale i staracie się uczyć swoich fanów, warto wówczas pamiętali o transmisji na żywo.
Mobile o tym wszyscy wiemy.
Pamiętając o mobilu powiążmy to z wertykalnym video. To może być nasz wyróżnik. Skoro 70 % ruchu na różnych platformach jest właśnie z mobila, to wręcz żal o tym zapomnieć.
Oczywiście wszystko zależy od rodzaju kontentu, jaki dostarczacie, więc jak z każdą przepowiednią, podchodźcie do nich z głową.
Pionowe video najlepiej w stories to opowieść, na to można stawiać w 2019.
Stories, to na pewno będzie hasło przewodnie roku 2019. Ma je już praktycznie każda platforma wliczając youtuba.
Stories to nie tylko jedno zdjęcie, ale coraz częściej przypomina opowieść składającą się ze zdjęć, video, treści, emitikonów, gifów, rzeczywistości wirtualnej.
Zostaje nam cierpliwie poczekać do momentu, który pewnie nastąpi w 2019. Pojawi się wtedy algorytm decydujący o tym, które stories widzimy (tak jak się stało z postami na facebooku), no ale skoro jeszcze jest to w fazie wzrostowej warto być tu obecnym.
Tworząc stories buduj historię używaj video, foto na przemian wraz z gifami ale oczywiście wszystko w zależności od przekazu jaki masz na swoim kanale social mediowym i do jakiej grupy docierasz, choć czasami nawet tworząc poważny kontent stories mogą być taką odskocznią.
Wyszukiwanie głosowe.
Trzymając się mobila i wszelkich asystentów głosowych (google voice asistant, alexa od amazona) to musimy przygotować naszą stronę pod wyszukiwanie głosowe, które charakteryzuje się znacznie dłuższymi wyszukiwanymi frazami (long tail).
Dodatkowo coraz więcej wyszukiwań głosowych dotyczy lokalnych biznesów. By nie być gołosłownym oto statystyki.
58% of consumers have used voice search to find local business information within the last year
46% of voice search users look for a local business daily
27% visit the website of a local business after conducting a voice search
76% of smart home speaker users conduct local searches at least once aweek—with 53% performing daily searches
53% performing daily searches
Stats from: https://www.brightlocal.com/learn/voice-search-for-local-business-study/
Współpraca z influencerami
Coraz więcej jest narzędzi pozwalających na skuteczne zmierzenie rezultatów ze współpracy z influencerem oraz coraz więcej narzędzi pozwoli nam sprawdzić i prześwietlić danego osobnika. O tym możesz przeczytać pod tym linkiem, „Jak współpracować z influencerem”
Dużą uwagę przykuwają mali i mikro influencerzy, którzy znacznie lepiej skupiają wokół siebie społeczność i mają z nią znacznie większy kontakt, a co za tym idzie znacznie bardziej na nich oddziaływują.
I tu każdy z Was znajdzie lokalnego influencera, z którym na lokalnym rynku można nawiązać współpracę i sprawdzić, jak to idzie.
Co zrobić, jak radzić sobie w 2019 marketingu.
Radzę brać wszystko z umiarem i zawsze analizować w odniesieniu do własnych możliwości zarówno kreatywnych, jak i budżetowych, a zwłaszcza w odniesieniu do branży jaką reprezentujemy.
Dlatego na spokojnie przeanalizujcie swoje możliwości i skupcie się na treści. Jestem przekonany, że w 2019 r. z powodu zalania nas kontentem, głównie liczyć się będzie oryginalny i ciekawie podany materiał.
Wato także pamiętać o programaticu, automatyzacji marketingu, chat botach, które stają się codziennością zwłaszcza w e commersie oraz rzeczywistości wirtualnej.
Powodzenia.
Jeżeli znasz inne trendy lub chciałbyś podyskutować na ten temat, zapraszam do zostawienia komentarza.