Test narzędzi marketingowych – Google Trends, jak z niego skutecznie korzystać by zwiększyć swoje obroty

Google trends to proste narzędzie marketignowe, które pomorze w działaniach reklamowych e- commersowych, jak i tych offlinowych, wystarczy wiedzieć kiedy i jak go efektywnie użyć.

Zacznijmy od początku.

Google trends nie odpowie Ci na pytanie, Ile razy była wyszukiwana twoja fraza w wyszukiwarce?

Ale odpowie Ci, jak zachowywała się ona w przeciągu wybranego okresu.

Google trends to nie tylko wyniki z wyszukiwarki Google ale tak z:

– wyszukiwarki graficznej,

– zakupów,

– youtube.

Co daje Ci szersze pojęcie o tym czego szukają użytkownicy i w jakim okresie.

Dzięki temu będziesz wiedział kiedy najczęściej o nią pytano, kiedy jest wzrost zainteresowania:

– twoim produktem,

– marką,

– usługą.

Takie podejście pozwoli Ci przygotować się do zatowarowania sklepu i odpowiednio zaplanować kampanię reklamową tak by wstrzelić się w górę sezonu.

Dodatkowo Google Trends pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie:

– z którego regionu, miasta było najwięcej zapytań,

– które tematy zyskiwały na popularności lub były najpopularniejsze,

– o co innego, także pytali internauci.

Jak to wykorzystać na przykładzie nart, zobacz wykres.

Warto pamiętać, ze zbyt ogólne frazy mogą dawać mylne wyniki, warto zadawać konkretne pytania.

Ewidentnie widać kiedy jest górka zainteresowań nartami, w tym wykresie widzisz ujęcie 12 miesięczne, warto także spojrzeć na to jak wyglądało to w przestrzeni 5 lat, ponieważ w tej branży akurat warunki pogodowe mają wielkie znaczenie.

My przyjrzymy się w ramach ćwiczeń ujęciu 12 miesięcznemu.

Widać, że w rejonie listopada zaczyna się powoli ruch w branży narciarskiej, co to znaczy dla Ciebie?

  1. Powinieneś być na to przygotowany fizycznie (mieć towar i ręce do roboty).
  2. Powinieneś przygotować strategię reklamow

A) W pierwszym okresie do górki możesz:

– budować rozpoznawalność marki przez kampanie reklamowe (prasa, net, banery),

– tworzyć kampanie content marketingowe,

– organizować konkursy inne akcje by się pokazać,

– zbierać leady i cookiesy osób zainteresowanych narciarstwem.

B) Jeżeli dobrze zorganizujesz etap 1 to w drugim etapie będziesz miał mocny Brend, dzięki czemu zwiększysz swoje szanse w wyszukiwarce google, bo znane Brendy mają lepszą klikalność reklam w wyszukiwarce (choć jak wiesz to nie jedyny wyznacznik).

Będziesz mógł zrobić kampanię remarketingową do tych co byli wcześniej na Twojej stronie, zagrali w gry, zrobili interakcje na fejsie, zostawili maila (wówczas możesz robić do nich mailing) etc.

Masz już wtedy bazę ludzi, którzy Ciebie poznali a tym już łatwiej coś sprzedać. Co więcej, Ty wiesz kiedy oni będą chcieli kupować.

Co jeszcze ciekawego mówi nam Google Trends o Nartach?

Pokazuje nam, które regiony są tym najbardziej zainteresowane, dzięki temu możesz wysnuć wnioski:

  1. Jak mam hotel w górach lub przy stoku to warto się skupić może na reklamie właśnie na te województwa lub miasta.
  2. Jak planuję otworzyć sieć sklepów narciarskich to może warto tam zacząć.

 

Kolejny przykład.

Przyjmijmy że chcesz otworzyć usługi gastronomiczne w Rypinie i nie wiesz czy Pizzerie, Kebab, Restauracje.

Google trends jasno pokazuje, że w stosunku do całości populacji Rypin, jest jakiś inny to miejsce w którym częściej w googlu pada zapytanie o kebab niż o restauracje, choć w ujęciu globalnym czy wojewódzkim restauracja jest częściej wyszukiwana.

To oczywiście nie może być, jedyny wyznacznik do prowadzenia biznesu ale może pomóc w określeniu tego o chcemy robić lub przy podjęciu finalnej decyzji.

Takie zapytanie ale skierowane w kierunku np. restauracja włoska, hiszpańska czy kuchnia polska może pomóc Ci w podjęciu decyzji jakie menu zrobić.

 

Na końcu możesz sprawdzić, która marka jest bardziej trendy.

Jeżeli sprzedajesz globalne marki porównując je, dzięki temu dostaniesz odpowiedź, o którą częściej pytają się internauci.

Możesz to wykorzystać w swoim biznesie, możesz porównać swoją restauracje z kilkoma innymi i zobaczyć, która jest bardziej Trendy.

Na bazie tej wiedzy musisz znaleźć rozwiązanie i odpowiedzieć na pytanie:

„…Dlaczego inna restauracja jest częściej wyszukiwana niż moja, jakie są podobne frazy po których ją wyszukują?…”

Powodów może być wiele, może być ona nowa, może być modna, może mieć nowe menu, promocje, zmieniony wystrój, może zrobiła akcje i jest o niej głośno dlatego ją wyszukują w googlu.

Powinieneś się tym zainteresować, sprawdzić to, odwiedzić ją jeżeli chcesz być bardziej „Trendy” w mieście.

Nie musisz zaglądać co dzień do Google Trends, możesz ustawić sobie subskrybcje by wiedzieć co się dzieje i dostawać info na maila.

Mam nadzieję, że wiedza Ci się przydała, jeżeli zastanawiasz się jak użyć tego narzędzia w swojej branży, skomentuj daj znać, postaram się pomoc.

 

II edycja Kursu Marketing na Facebooku dla Każdego! – już dostępna, a w niej podstawy, strategie, case study i gotowe schematy reklamowania się na Facebooku.

Mam dla Ciebie ponad 9h materiałow Video – 100% gwarancji lub zwrot pieniędzy – Dowiedz się więcej

Newsletter - tylko dobrych wiadomości