Najpopularniejsza platforma wideo, to zdecydowanie Youtube i można powiedzieć, że każdy z nas tam był oraz zauważył pojawiające się na nim reklamy (głównie pre rolle).
Oczywiście nie jest to jedyny player wideo dostępny w sieci, a wielu wydawców takich jak Onet, Polska Press Grupa, WP, TVN, posiada własne narzędzia do emisji wideo i zarazem emisji reklamy przed materiałami redakcyjnymi.
Formy reklamowe emitowane przed filmami to pre rolle.
W zależności, gdzie takie reklamy będziecie emitować są różne modele rozliczeń i emisji :
- youtube, przez panel ad words można emitować reklamę, za którą płacimy po wyemitowaniu całego filmu reklamowego (gdy wideo ma maksymalnie 30 sekund) lub po 30 sekundach (w przypadku dłuższych reklam), to reklama trueview in stream,
- youtube, bez możliwości pominięcia czyli tzw, in stream, ale tutaj trzeba wyłożyć znacznie większy budżet i negocjować z działem handlowym googla,
- w innych platformach różnie bywa, przeważnie są to reklamy, których nie można pominąć, choć wyświetlenie reklamy naliczane jest już po kilku sekundach od początku jej emisji.
Jak zwykle cały sens tej zabawy jest w tym, by jednak internauta zobaczył reklamę, a jeszcze lepiej, by wszedł w interakcję z nią.
Aby tak zrobić trzeba unikać, zwłaszcza emitując reklamę na youtube, przenoszenia reklamy z TV do internetu.
Zaciekawienie – początek-końca.
Ciekawy sposób na zachęcenie widza do obejrzenia więcej niż 5 – 15 sekund reklamy w formie pre rolla znalazła agencja obsługująca firmę Geico.
Geico, to amerykańska firma zajmująca się branżą ubezpieczeń, która potrafi się zabawić reklamą.
Ideą zatrzymania ludzi do zobaczenia więcej, niż 5 sekund reklamy było pokazanie w tak krótkim czasie początku, jak i zakończenia reklamy. Jeżeli będziesz chciał zobaczyć środek, kliknij.
Zobaczcie, jak im to wyszło.
Pre roll (reklama 15 sekundowa)
https://www.youtube.com/watch?v=DJpSKywjTcU
Całość.
https://www.youtube.com/watch?v=iqEEQpleFJQ
Kolejna porcja:
Pre roll.
https://www.youtube.com/watch?v=XSV8AjIEUhE
Właściwa reklama.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=yD1ms6cxWrQ
Gra na emocjach – wykorzystanie przycisku pomiń reklamę.
Na pierwszy rzut oka chodzi o szantaż, by nie usmażyć pieska, ale jak się dobrze przyjrzymy, to zobaczymy bardzo fajne wykorzystanie przycisku skip ad.
Opel Mokka, także wykorzystał skip add jako przeszkodę, dzięki której zaprezentował użyteczne funkcje samochodu.
Dopasowanie reklamy do kontentu.
Burger King, jak na króla przystało poszedł na całość i przygotował 64 różne reklamy, które były precyzyjnie dopasowane tekstami do obecnie popularnych filmów na youtubie.
Gdy ktoś chciał zobaczyć film, np. o szalonej kozie wyskakiwała mu reklama, w której goście jasno mówią o tym, że przeszkadzają w oglądaniu filmów i zamiast tego reklamują super ofertę od Burger Kinga.
Można także przygotować reklamę, która właściwie ma tylko 3,5 sekundy, ale do tego trzeba mieć Audi R8.
A tak robią to w Polsce.
Zobacz przykład zrealizowany dla Tigera. Opowiadają o nim jego twórcy i pokazują, jak dobrze sprofilowany pre roll może odnieść sukces.
Ekipa przygotowała spoty, które były dopasowane kontekstowo do wyświetlanych filmów na youtubie, dzięki czemu zwracały na siebie większą uwagę, a jako lektora użyto Sokoła, znanego rapera.
Tak przygotowane spoty.
Były odpowiednio targetowane, ale o tym, jak to zrobili opowiedzą najlepiej twórcy tej kampanii reklamowej.
Getin Bank w swym pre rollu postawił sprawę jasno.
Wprost powiedział internautom, co tracą, jeżeli wyłączą reklamę. Dodatkowym trikiem było ustawienie napisu dającego wprost do zrozumienia, co się stanie, gdy klikną „pomiń reklamę”.
Pre roll – ta, gdy jest kiepski, zresztą jak każda reklama, można go znienawidzić, ale przy odrobinie odwagi i dużej dawce kreatywności można zrobić reklamy, które spodobają się internautom.
Innymi słowy nie idźmy na łatwiznę i pamiętajmy, że przenoszenie reklamy z tv zwłaszcza na youtube w skali 1:1 może się nie sprawdzić, zwiększyć nam koszty dotarcia i zmarnować czas.
Chcesz emitować reklamę wideo w sieci, to musisz zobaczyć ten film, by poznać najciekawsze przykłady dobrze zrealizowanych kampanii.
Myśl przewodnia „Nie przenosimy TV do internetu”, czyli super reklama w tv nie zawsze będzie najlepszą reklamą chociażby na Youtube.
Źródło
Geico
https://www.youtube.com/watch?v=DJpSK…
Nail
https://www.youtube.com/watch?v=EekcG…
Opel
https ://vimeo.com/93401618
Burger King
https://www.youtube.com/watch?time_co…
Audi
https://www.youtube.com/watch?v=ABJYQ…
Tiger
https://www.youtube.com/watch?v=9tgFv…
Getin Bank
https://www.youtube.com/watch?v=EshWC…
Zapraszam do oceny i dyskusji.
Jeżeli tworzysz wideo i szukasz inspiracji, być może właśnie otrzymałeś natchnienie, zapraszam do oceny, jak i dyskusji.
Jeżeli masz inną wizję na reklamę wideo lub zrealizowałeś ciekawe kampanie podziel się nimi z nami.