Banery, to obecnie najpopularniejsza forma reklamowa w internecie. Mimo, iż wiele razy wróżono jej koniec, to jeszcze nie w tym roku i pewnie trochę na to poczekamy.
Banery na pierwszy rzut oka, to najprostsza forma reklamowa i to nic trudnego, jak puścić baner na pierwszej lepszej stronie.
Jest to prosta operacja, gdy mamy sprecyzowany jeden serwis internetowy i od razu wiemy, gdzie chcemy kupić i emitować reklamę.
Sprawa się jeszcze bardziej komplikuje, gdy chcecie emisję na kilku lub kilkunastu serwisach. Wówczas czasochłonne będzie szukanie i nawiązywanie kontaktu z 20 -50 serwisami.
W takich przypadkach odpowiedź na pytanie „Gdzie kupować banery„? jest następująca:
- grupy wydawnicze takie jak Polska Press, Grupa WP, Grupa Onet, itd,
- sieć GDN – google display network sieć reklamowa googla,
- platformy RTB – platformy real time bidding,
- inne sieci reklamowe, których dość ciekawą listę przygotowało IAB tam zobaczysz bardziej rozbity schemat.
Zobacz mapę podmiotów internetowych IAB Polska 2015.
GDN – to sieć reklamowa należąca do googla. Każdy wydawca chcący zarobić na swej stronie może sprzedawać reklamy samodzielnie przez swój zespół handlowy lub przez sieci reklamowe. Jedną z nich jest google display network, która opanowała ponad 90 % polskiego internetu.
RTB – to platformy real time biddingu czyli zakupu powierzchni reklamowych w formie aukcji w czasie rzeczywistym. Stosuje się je głównie w momencie, gdy chcemy trafić z reklamą do użytkownika, który był na naszej stronie, ale powstała potrzeba, by mu się ponownie zareklamować (być może był na stronie sklepu oglądał towar, ale go nie kupił i warto mu zaserwować go raz jeszcze lub ten sam z inna ceną – taka akcja nazywa się remarketingiem). Wydawcy biorący udział w tej zabawie udostępniają swe miejsca reklamowe, a reklamodawcy zdecydowani na zakup reklamy określają w panelu, jaką stawkę dadzą za wyświetlenie reklamy w momencie, gdy pojawi się tam ich użytkownik.
Bezpośrednio u wydawcy – gdy interesują nas konkretne serwisy internetowe, to zdecydowanie najlepsze posunięcie, ale problem pojawić się może, gdy chcemy kampanię ogólnopolską. Tutaj warto wiedzieć, że są grupy wydawnicze posiadające w swym portfolio setki różnych portali, takie jak Polska Press, Grupa O2, Agora itd.
Czy warto kupować bezpośrednio od wydawcy ?
Ma to swoje wady i zalety.Do wad warto zaliczyć mnogość takich serwisów i często trzeba się kontaktować z wieloma wydawcami, zanim zbierze się odpowiednią liczbę serwisów do swej kampanii.
Ewidentnym plusem jest możliwość:
- wyboru najlepszych miejsc reklamowych,
- negocjacji cen,
- przygotowania niestandardowych rozwiązań reklamowych,
- dostania profilu internauty i innych wiarygodnych danych odnośnie tych portali,
- doradztwo w zakresie reklamy.
Najprościej zlecić zakupy dużych kampanii reklamowych agencjom wyspecjalizowanym w tym kierunku, domom mediowym czy freelancerom, ale to zawsze powoduje zwiększenie ceny za reklamę, bo każdy przecież musi z czegoś żyć.
Internet się rozwija, co chwile powstają nowe możliwości zakupu banerów, dlatego ten artykuł będzie się zmieniał z biegiem czasu.