Kto z nas nie podgląda działań konkurencji? Każdy i nie ma się temu co dziwić, trzeba wiedzieć, co się dzieje na rynku.
Sprawdzenie i monitoring konkurencji, to wręcz obowiązek każdego marketera i warto wiedzieć, gdzie i jakie darmowe narzędzia są dostępne w sieci.
Przedstawię Ci kilka raportów i narzędzi, dzięki którym dowiesz się, jak radzi sobie konkurencja lub cała branża. To zawsze ciekawy punkt odniesienia dla szukających inspiracji lub nisz rynkowych.
1. Raporty dotyczące Video Marketingu na Youtube od Muse.
Wystarczy zapisać się na darmowy newsletter, a co miesiąc dostaniesz naprawdę ciekawy raport pokazujący działania na Youtube różnych branż.
W czerwcu ekipa z Muse wzięła pod lupę
- zakłady pogrzebowe,
- piwiarnie,
- agencje modelingowe,
- szkoły językowe,
- optyków.
O ile wiele z tych branż można spokojnie poprowadzić w ramach kanału na Youtube, to branża pogrzebowa jest dla mnie odkryciem.
Okazuje się jednak, że są zakłady pogrzebowe, które prowadzą swoje kanały na YT.
Czego dowiesz się z raportów?
a) Ranking odnośnie oglądalności kanałów.
Zobaczcie tabelę wyświetleń kanałów owych zakładów.
No dobra, co robić na Youtube będąc zakładem pogrzebowym?
Pojawiają się tu reklamy społeczne, komercyjne, jak i wizualizacje opraw pogrzebów. Więcej info zobaczycie sami tu.
b) Tabele subskrypcji kanałów.
c) Tabele plus informacje o interakcjach.
2. Raporty na temat sytuacji na Youtube od Sotrendera, Youtube Trends, aktualizowany co miesiąc.
Ekipa Sotrendera udostępnia raporty co miesiąc, można je pobrać w formie PDF lub oglądać on line pod tym linkiem https://www.sotrender.pl/trends/youtube/reports/201607/categories
Co zobaczysz na tej stronie ?
Wybierając odpowiednią branżę zobaczysz rankingi pod względem:
- wyświetleń,
- odsłon od początku,
- oglądań wideo,
- ocen kanału,
- interaktywności,
- liczby subskrybentów.
Tak wygląda przykładowy ranking.
3. Facebook Trends – kolejny raport od Sotrendera.
Kolejny raport, który możesz zobaczyć on line tym razem o sytuacji na Facebooku.
Tutaj mamy znacznie więcej grup rankingów, a w nich zobaczysz:
- największe strony,
- najbardziej angażujące strony,
- najbardziej interaktywne strony,
- czas reakcji,
- najbardziej interaktywne posty,
Tak wygląda ostatni wspomniany ranking interaktywności postów na facebooku.
Oczywiście raport jest interaktywny i można kliknąć i zobaczyć najbardziej angażujący post wśród uczelni z czerwca 2016.
4. Instagram trends – Sotrender.
Raport tym razem dostępny w formie PDF`u, który jednak ma 167 stron. Warto poczytać mimo wszystko o interesującej nas kategorii i sprawdzić, kto prowadzi na instagramie.
W raportach odnośnie Instagrama sprawdzisz rankingi:
- obserwujących,
- aktywności,
- interaktywności.
Po kliknięciu możesz zobaczyć najbardziej interaktywne posty na Instagramie.
5.Twitter trends – Sotrender.
Oczywiście nie mogło zabraknąć w monitoringu Twittera, którego rankingi można także zobaczyć na stronie Sotrendera.
Z tych rankingów dowiesz się o:
- największych profilach,
- najbardziej angażujących profilach,
- najczęściej wspominianych profilach,
- największej aktywności,
- najlepszych tweetach.
Zestawienie najlepszych tweetów za lipiec 2016 wygląda tak.
6. Kolejny monitoring social mediów dostępny jest na stronie Napoleoncat.
Jednak tutaj mamy do czynienia z monitorowaniem tylko profili, które poddały się takiemu monitoringowi w Napoleonie.
Możliwości sprawdzenia monitorowanych stron jest naprawdę sporo i możemy bawić się wybierając przeróżne kategorie.
Poniżej zobaczysz, jak wygląda to w przypadku kategorii restauracje i bary.
Klikając w wybrany fanpage dowiesz się o przyrostach i spadkach fanów w ujęciu miesięcznym oraz liczbie osób mówiących o stronie.
Więcej informacji dostępne jest już za opłatą.
W swej darmowej odsłonie Napoleon oferuje dostęp, jak powyżej, do rankingów:
- Facebooka,
- Twittera,
- Google+,
- Instagrama.
7. Google Trends
Obowiązkowe narzędzie dla każdego marketera dostarczone oczywiście przez Googla www.google.pl/trends/?hl=pl
Dzięki Google Trends sprawdzisz najświeższe trendy z wyszukiwarki google, jak i youtube. Jest to narzędzie posiadające bardzo dużo możliwości do wykorzystania.
Jedną z ciekawszych jest możliwość porównania fraz, które nas interesują. Mogą to być dla przykładu piosenkarze (jak w screenie poniżej) lub nazwy produktów, czy usług, jakie nas interesują. Takie dane pozwolą nam sprawdzić, kiedy i jak rozkłada się zainteresowanie naszymi produktami lub da nam odpowiedź, kiedy zaczyna lub kończy się sezon na nie.
Oczywiście jest także bardzo fajne narzędzie do śledzenia najpopularniejszych informacji obecnych w sieci.
8. Ad real od Gemius, jest to raport top 10 najpopularniejszych reklam video.
Metodologia badania opisana na stronie Gemiusa
„…GemiusAdReal to badanie oglądalności reklam online. Oparte jest o pomiar na próbie polskich internautów korzystających z najpopularniejszych przeglądarek (Firefox, Chrome, Opera) na urządzeniach PC. Dane o strukturze i wielkości populacji internautów w Polsce pochodzą z tego samego źródła, co w badaniu gemiusAudience (więcej o metodologii gemiusAudience: https://audience.gemius.com/en/methodology/overview/)…
Raport jest dostępny pod tym adresem https://adreal.gemius.com/pl/hot/
9 Similarweb – sprawdź statystyki stron, które Ciebie interesują.
Zastanawiałeś się, jaki ruch posiadają strony potentatów z branży? Skąd biorą ruch?
Możesz sobie je podejrzeć na Similarweb.com
Warto się pobawić tym narzędziem, a jak chcecie od razu porównać wybraną stronę z inną Similarweb daje Ci podpowiedź.
Czego dowiemy się z tej strony?
- podstawowe informacje o ruchu,
- info o ruchu z wyszukiwarki,
- info o ruchu z socialmedia,
- wielkości ruchu z płatnych reklam displayowych,
- kontent – tutaj zobaczysz najpopularniejsze sekcje w danym serwisie,
- audience interest – czym interesują się inni, którzy odwiedzili interesującą Cię stronę,
- podobne strony,
- powiązane apki mobilne.
Warto pobawić się jej darmowymi możliwościami. Tak wygląda ruch z social media.
Z pewnością tych narzędzi, raportów jest znacznie więcej, ale ja polecam te, gdyż w swej darmowej wersji oferują naprawdę wiele.
Jeśli znasz inne takie narzędzia, to wpisz komentarz,a ja przeanalizuję je i opiszę w artykule.
Zaprojektowane przez Freepik