Chciałbyś wiedzieć, co Facebook wie o Tobie i twoich zainteresowaniach?

Skąd Facebook lub reklamodawcy wiedzą, jakie są Twoje zainteresowania i serwują Ci akurat reklamy pustaków, czy składów budowlanych, kiedy Ty budujesz dom, mimo że nie byłeś na stronie żadnego sklepu budowlanego?

reklamanafacebooku

Sprawa do sprawdzenia jest dosyć prosta. Wystarczy, że przy następnym razie, kiedy zobaczysz reklamę klikniesz w jej prawy górny róg.

reklamanafacebookudlaczegojawidze

Możesz także bezpośredni klikając w Ustawienia-> reklama lub w klikając w ten link https://www.facebook.com/ads/preferences/?entry_product=ad_settings_screen

Klikając w to miejsce od razu dowiesz się, dlaczego taka, a nie inna reklama jest Ci serwowana.

reklamanafacebokudlaczegojawidze

Co najważniejsze, teraz już możesz dotrzeć do miejsca, w którym zobaczysz, jakie według Facebooka są Twoje zainteresowania i preferencje.

Teraz otwiera Ci się pole do popisu i możesz sam zobaczyć, na ile dobrze zdiagnozował Twoje zainteresowania Facebook, w zależności od kryteriów.

Masz do wyboru, biznes i przemysł, wiadomości i rozrywka, technologia, podróże miejsca i wydarzenia, hobby i zainteresowania, jedzenie i napoje.

Jak widzicie nie wszystkie powiązania są całkiem sensowne (lub jestem naprawdę pokręconym człowiekiem). Mam wrażenie, że część tych zainteresowań jest dopisywana na siłę i zbyt pochopnie tylko po to, by mieć bogatą listę odbiorców danej kategorii lub zainteresowania.

Co ciekawe, po kliknięciu w psy, Facebook pokazuje jakie reklamy zostały stworzone pod kątem ludzi zainteresowanych psami i możemy dodatkowo potwierdzić czy takie reklamy nas interesują lub nie.

Dalej idąc, jest także ciekawie.

Rozwijając temat reklamodawcy możemy zobaczyć, które apki mają dostęp do naszych danych lub w jakie reklamy ostatnio klikaliśmy.

Jeszcze ciekawiej robi się gdy klikniemy w „informacje o tobie”, tam dowiemy się o prywatnych naszych ustawieniach widocznych dla świata oraz o kategoriach do jakich jesteśmy przypisani.

Idąc dalej, jest także ciekawie możecie sami pobawić się wyłączeniem funkcji reklamowych, pozwalających na określenie waszego profilu.

Tutaj jednak Facebook od razu podpowie dosyć istotną kwestię.

„… Jeden ze sposobów wyświetlania reklam jest oparty na korzystaniu z witryn i aplikacji używających technologii Facebooka. Przykładowo, jeżeli odwiedzasz witryny podróżnicze, możesz potem oglądać reklamy na Facebooku dotyczące ofert hotelowych. Nazywamy to internetowymi reklamami opartymi na zainteresowaniach.”

Jeżeli zrezygnujesz z internetowych reklam na podstawie zainteresowań, będziesz nadal widzieć tyle samo reklam, ale mogą być dla Ciebie mniej interesujące. Możesz również oglądać reklamy na podstawie aktywności na Facebooku….”

Dodatkowo Facebook, testuje teraz opcję ukrywania reklam związanych z parentingiem i alkoholem.

Oczywiście możemy wyłączyć wszystkie zapisane przez Facebooka nasze zachowania, ale to nie spowoduje, że przestaniemy dostawać reklamy.

Dalej będziemy je dostawać, tylko będą one mniej przewidywalne i łysy może dostać reklamę szamponu do włosów itd.

Skoro musimy z nimi żyć warto sprawić, by choć trochę się nam one przydały.

Jeżeli chcesz od razu dostać się do zarządzania swoimi preferencjami reklamowymi, kliknij https://www.facebook.com/ads/preferences/edit/

Więcej o tym, jak Facebook dostarcza nam reklamy znajdziesz na stronie pomocy Facebooka lub klikając tu.


A co za tym idzie… od razu nasuwa się pytanie, jak targetować reklamy na Facebooku, skoro przypisanie nie jest tak dokładne, jak zakładaliśmy?

Moim zdaniem targetujmy tak, jak robiliśmy to do tej pory, ale jednocześnie bardziej przyglądajmy się wynikom. Testujmy więcej grup docelowych, no i stosujmy więcej wykluczeń i powiązań, dzięki czemu dostaniemy bardziej sprecyzowaną grupę docelową.

Nie zawężajmy się tylko do jednego zainteresowania, ale dodawajmy kolejne, które Waszym zdaniem są powiązane. Dzięki temu bardziej sprecyzujemy grupę docelową i zminimalizujemy błędy.

Kolejne zainteresowania dodawałbym w osobnej kampanii tak by wiedzieć, która grupa lepiej reaguje lub można skorzystać z testów porównawczych, oferowanych przez automaty w menadżerze reklam.


Na koniec taka rada. Jeśli polubiłeś już za dużo stron i zaczynasz dostawać zbyt dużo wieści poukładaj swoje preferencje aktualności na Facebooku, możesz tam wyselekcjonować osoby fanpagi, z których chcesz dostawać informacje, jako pierwsze itd itp.

preferenzjeustawienwallanafacebooku

Foto od Pixabay

Zapraszam do oceniania i komentowania.

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł zostaw komentarz lub ocenę, a nawet udostępnij go innym.

II edycja Kursu Marketing na Facebooku dla Każdego! – już dostępna, a w niej podstawy, strategie, case study i gotowe schematy reklamowania się na Facebooku.

Mam dla Ciebie ponad 9h materiałow Video – 100% gwarancji lub zwrot pieniędzy – Dowiedz się więcej

Newsletter - tylko dobrych wiadomości