Jeżeli chcesz zobaczyć, które miejsca są najczęściej klikane na twej stronie internetowej, zobaczyć, jak poruszają kursorem i co dokładnie oglądają internauci, wypróbuj darmowy program pomagający w optymalizacji stron HotJar.
Nie jest to oczywiście jedyne takie darmowe narzędzie dostępne w sieci (linki do innych zobaczycie na dole strony), ale mnie urzekło swą prostotą, jakością wykonania i sporym darmowym bagażem narzędzi do wykorzystania.
Zapraszam do testowania pod tym linkiem, możesz się zarejestrować i za darmo korzystać.
Strona na chwilę obecną jest w języku angielskim, ale nawet przy podstawowej znajomości języka jesteśmy w stanie w prosty sposób zainstalować (a tak naprawdę dodać tylko do meta tagu, kod hotjar) narzędzie na naszej stronie.
W zależności od tego, z jakiego CMS`a korzystamy mamy szeroki bagaż pomocy dostępnej na ich stronie i każdy początkujący twórca stron internetowych będzie w stanie poprawnie umieścić kod zliczający na swej stronie.
Dodatkowo, to co mi się podoba, to fakt że ich help center, naprawdę szybko odpowiada i zdarza się, że siedzą wieczorami. Mi udało się z nimi rozmawiać nawet w piątek o godz. 23, a na Malcie jest czas taki sam jak u nas.
Jakie podstawowe i darmowe narzędzia daje nam HotJar?
1. Heatmapa.
To mapa pokazująca, w które miejsca najczęściej klikali użytkownicy twej strony, możesz zobaczyć mapę, zarówno dla ruchu desktopowego, jak i mobilnego, dodatkowo możesz zobaczyć osobno:
- kliknięcia,
- scrolle – przewinięcia strony
- move – przesunięcia kursora, miejsce jego postoju.
Darmowa wersja HotJar, basic pozwala na stworzenie 3 osobnych heatmap dla różnych podstron twej witryny.
2. Nagrania.
Jeżeli chciałeś zajrzeć zza pleców użytkownika twej strony i obserwować, jak porusza się po niej, to opcja recording będzie dla ciebie idealna.
Funkcja recording zapisuje ruch, jaki był na twojej stronie w czasie rzeczywistym. Zobaczysz też, jak poruszał się internauta korzystający z twej strony na desktopie, urządzeniach mobilnych, komórkach, jak i tabletach.
W darmowej opcji basic możesz dokonać do 100 nagrań. W momencie, gdy wykorzystasz limit możesz usunąć nagrania i rozpocząć od nowa.
HotJar posiada naprawdę przyjazny interface.
W panelu będziesz miał także możliwość rozróżnienia nagrań w zależności od:
- przeglądarki,
- systemu operacyjnego,
- kraju pochodzenia użytkownika,
- dat wykonania nagrania,
- długości nagrania.
- strony wejścia, wyjścia,
- liczby stron przeglądanych przez użytkownika,
- oraz kilku innych ciekawych opcji, przetestujcie sami.
3. Funnels, tunele, lejki zakupowe.
Gdy zależy ci na tym, by na twej stronie internauta dokonał jakiejś akcji, zakupu lub zapisania się na formularz kontaktowy, warto skorzystać z opcji funnels.
Dzięki tej opcji zobaczysz, które ze stron tworzących lejek zakupowy powodują największe opory wśród internautów i powodują największą liczbę opuszczenia strony.
3. Formularze.
Gdy masz dużo wejść na strony z formularzami kontaktowymi lub innymi zapytaniami do użytkowników twej strony, a mimo to zbyt mało treści spływa do ciebie, to ta opcja pomoże ci zrozumieć, gdzie jest błąd.
W opcji basic masz możliwość monitorowania do 3 formularzy, a każdy z nich możemy śledzić maksymalnie 6 pól.
4. Polls & surveys, badania i ankiety.
Jeżeli chciałbyś zapytać internautę o to, co podobało się mu na twej stronie lub zadać inny mniej lub bardziej rozbudowany zestaw pytań masz dwie opcje, które daje ci HotJar.
Polls – ankiety, krótkie zapytania.
Z tej opcji skorzystasz, gdy masz krótkie pytania, głównie zamknięte.
W momencie, gdy potrzebujesz rozwinąć zestaw pytań skorzystaj z opcji surveys.
Rozbudowaną ankietę będziesz mógł zamieścić w dowolnym miejscu na twej stronie. Będziesz mógł także ustawić model targetowania, pojawiania się widgetu zapowiadającego twoją ankietę w zależności od zachowania, jakie wykona użytkownik na twej stronie, np widget pojawi się wówczas, gdy:
- użytkownik przewinie 20 % strony,
- po upływie ustalonego przez ciebie czasu jaki spędził internauta na twej stronie,
- przed opuszczeniem strony przez użytkownika,
- zaraz po starcie strony.
5. Recruiters ?
Ta opcja pozwoli ci zaprosić i zarządzać listą osób, które zgłoszą się do pomocy w optymalizacji twej strony.
Jak w każdej akcji angażującej użytkowników warto dać jakiś haczyk, gadżety w zamian za realną pomoc. Wówczas możesz liczyć na znacznie większą liczbę chętnych.
Zapraszam do testowania pod tym linkiem, możesz się zarejestrować i za darmo korzystać.
Możesz także skorzystać z innych podobnych narzędzi, takich jak:
W materiale wykorzystano zdjęcia ze strony HotJar.
Zapraszam do oceny i dyskusji.
Jeżeli ten artykuł był dla Ciebie użyteczny daj ocenę. Jeśli znasz inne narzędzie pomagające w optymalizacji strony lub masz inną wizję na to zapraszam do komentowania posta.