Często mówi się, że przewidywanie trendów to loteria, ale moim zdaniem, to loteria, w której warto wziąć udział, by mieć przynajmniej wyobrażenie tego, co nas może spotkać w najbliższym czasie.
Każdy patrzy na trendy pod kątem tego, czym na co dzień się zajmuje. Dlatego też doceniam i z góry bardzo dziękuję wszystkim, którzy zechcieli podjąć wyzwanie i publicznie przed kamerą powiedzieli, co według nich będzie trendem w marketingu na 2020 rok.
Zapraszam do zapoznania się ze skrótami wypowiedzi ekspertów w sprawie trendów w marketingu na rok 2020.
Pełne wypowiedzi znajdziecie w video.
Według niezależnych badań AFA MEDIA, Ad Hello, marketingowy rok 2020 będzie charakteryzować się wzrostem reklamowych aktywności mobilnych takich jak, sms, mms, gif, czy video mms.
Przewidywany boom nastąpi w obszarze aplikacji internetowych i prowadzonych kampanii reklamowych za ich pomocą.
Co więcej, warto zwrócić uwagę na rozwój big data i augemented reality.
Influencer marketing w 2020 roku przyniesie przede wszystkim przewagę publikacji w stories nad wpisami w feedzie influencera. Nastąpi odejście od współpracy barterowych i wydłuży się okres współpracy z twórcami z jednorazowych do kwartalnych, rocznych.
Być może pojawi się nowa apka, która jeszcze lepiej sprawdzi, czy influencer jest realnym userem, czy nie kupuje lajków na swoich socialach.
Zwiększy się też liczba kampanii z mikro influencerami, gdyż to często przynosi lepsze efekty jakościowe, niż kampania z wysoko zasięgowymi twórcami.
4 najważniejsze trendy na 2020 rok:
1 Video – coraz bardziej będzie widoczne w content marketingu i będzie jego wiodącą formą.
2 User generated content – tworzony przez użytkowników social mediów.
3 Chat boty – które są coraz bardziej rozmowne i to w komunikatywny sposób.
4 Content call to action – czyli taki, którego zadaniem będzie angażowanie użytkownika.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na rozwój voice search content, czyli wyszukiwarki głosowe i dostosowanie stron właśnie pod kierunkiem wyszukiwań realizowanych głosem.
LinkedIn ten kanał wybuchł popularnością w 2019 r. i będzie zdecydowanym trendem do działań marketingowych w 2020 roku.
Jest to idealne miejsce do generowania leadów zwłaszcza, że zwykła reklama przestaje być tak skuteczna.
Marketing treści połączony z video oraz prezentowanie wartości produktu, a nie tylko jego cech.
Ważne będzie połączenie działań marketingowych, reklamowych wraz z wartością produktu, jak i skuteczną sprzedażą w celu osiągnięcia sukcesu w obrębie całości swych działań marketingowych.
Dwa główne trendy w marketingu na 2020 rok.
1. Prosument, który jest coraz bardziej świadomy tego, co kupuje, z czego towar jest zrobiony oraz jak wygląda jego proces produkcji.
Dodatkowo, to konsument, który oczekuje szybkiej odpowiedzi na kanałach social mediowych, na których on właśnie jest np TikTok.
2. Technologia i sztuczna inteligencja, która będzie w stanie zastąpić w tworzeniu treści pisanej, video, obrazów obecnych twórców.
Silnym trendem w komunikacji marketingowej będzie postawienie na ekologię i ekoświadomość.
Silne będą trendy ze zdrowiem i zdrowym stylem życia.
Rok 2020 nie przyniesie nam nowych kanałów social mediowych, ale na pewno rozwinie się stories oraz zwiększy się liczba video oraz grup.
Odbiorcy reklamy na Facebooku będą bardziej wymagający, co do formy, jak i treści reklamy.
Ważna będzie personalizacja contentu do właściwej grupy docelowej, taki content, który będzie tzw. „mięsem”, treścią oczekiwaną przez konsumenta.
Automatyzacja marketingu będzie trendem w 2020 r., gdyż w przypadku e commercu to może być kluczowe, zwłaszcza z uwzględnieniem zakupów przez mobila.
Kolejny element, to zwiększenie uwagi na to, skąd bierzemy ruch na stronie, skąd pochodzi nasz klient, który konwertuje tak, by wiedzieć gdzie się reklamować.
Warto zweryfikować swój sposób komunikacji z rynkiem, mniej mówić o produkcie, a więcej o korzyściach z jego zastosowania.
Kryzys ekonomiczny wisi nad nami i warto przygotować się na niego, zarówno z pozycji dbania o klienta, jak i dostawców produktów sprzedawanych przez nasz sklep.
TikTok będzie coraz bardziej zauważalny przez marketingowców, głównie z powodu możliwości reklamowych, dużych zasięgów oraz dotarcia do generacji Z.
Twitter oraz Pinterest coraz bardziej się komercjalizują i dają więcej możliwości na sprzedaż i warto obserwować ich poczynania.
Voice search jak i wyszukiwanie obrazem, dzieje się obecnie, ale jest to trend, który nie zniknie w 2020 roku.
Generacja Z i jej wejście na rynek pracy czy zakupów może mocno zamieszać w komunikacji marketingowej.
Profesjonalizacja działań na linkedIn.
Designe thinging zarówno w obszarze tworzenia kampanii reklamowych, jak i tworzenia działów marketingowych.
Moim skromnym zdaniem w 2020 roku warto bardziej spoglądać na TikToka. To nie tylko nowe bardzo popularne medium, ale miejsce, które pozwoli nam trochę uniezależnić się od produktów Facebooka (insta i whatsup) oraz od produktów Googla (wyszukiwarka i youtube). W wyszukiwarce ponad 50% wyszukiwań to wyniki zero cliks, takie które nie dają przejść na stronę. Co to oznacza dla Ciebie? Otóż oznacza to brak możliwości remarketingu do tych osób i lepszej kontroli nad nimi.
Automatyzacja procesów reklamowych oparta o samouczące się algorytmy reklamowe będzie coraz bardziej wyręczać nas w robocie, ale pamiętajmy o tym, że póki co, to my robimy kreacje, tworzymy oferty i przekaz reklamowy, a z kiepskiej reklamy to i algorytm zbyt wiele nie wyciśnie.
Ważne będzie zrozumienie tego jak poruszają się internauci, w dobie kiedy przywiązanie do smartfona jest tak duże, można połączyć świat internetowy ze światem realnym.
Istotą targetowania reklamy na smartfony będzie dotarcie do internauty w momencie korzystania przez niego z urządzenia.
W 90 procentach korzystając ze smartfonów siedzimy na apkach, zatem zgranie tego z jakich apek i gdzie korzystamy może dać nam bardzo skuteczne rozwiązanie reklamowe.
Ostatnim trendem na 2020, może okazać się internet 5G, który otworzy nam szanse na nowe formaty reklamowe, jeszcze bardziej angażujące użytkownika.
Podsumowanie
Warto zwrócić uwagę w stronę mobila i dostosowywać swoją komunikację do użytkowników będących na smartfonach, niezależnie czy poprzez SMS/MMS czy reklamę w postaci banerów emitowanych na apkach, czy typowych smartfonowych kanałach social mediowych, jakim jest między innymi TIKTOK.
Smartfony dają nam coraz większą kontrolę nad tym, jak i gdzie porusza się nasz użytkownik, więc warto to wykorzystać w procesie reklamowym.
Natomiast sam proces reklamowy ulega coraz większe automatyzacji, które jednak nie wyłączą z obiegu marketingowców ale przynajmniej w początkowym etapie będą bardzo pomocne w zarządzaniu efektywnością kampanii reklamowych.
Dalsze spoglądanie na konsumenta, który mając dosyć banerów reklamowych (źle targetowanych) i dawanie mu treści, które będzie chciał przeczytać, treści które pokażą jak nasze produkty, usługi rozwiązują jego problemy – może się okazać zbawiennym trendem, napędzającym sprzedaż w naszych firmach,
Oczywiście, trendy wdrażajmy, obserwujmy i dostosowujmy do naszych możliwości ekonomicznych i mocy przerobowych.
Miłego, udanego i jeszcze lepszego roku 2020!
Pozdrawiam.