CTR jak się go liczy, jaka jest średnia, kiedy ma znaczenie (WIDEO)?

 

ctrjegosredniaorazznaczenie

 

„Kampania się nie udała, bo CTR był za niski”, spróbujmy odczarować ten wskaźnik.

Dla lubiących oglądać, VIDEO opowiadające temat.

 

Czy CTR jest jedynym wyznacznikiem dobrej kampanii reklamowej ? Zacznijmy od początku, czym ona tak naprawdę jest.

Click through rate – czyli wskaźnik procentowy wszystkich kliknięć w stosunku do wyświetleń reklamy.

wzór na obliczenie CTR

 

Możemy się także spotkać z UCTR – wówczas będziemy mieli liczbę unikalnych kliknięć w stosunku do zasięgu.

Znając już definicję możemy się zastanowić, jaki jest dobry CTR, ale by móc to stwierdzić warto mieć jakiś punkt odniesienia.

Pierwszy baner reklamowy, jaki został wyemitowany pojawił się w 1994 roku i wyglądał tak:

pierwszybaner

 

To, co jest w nim ujmujące, to prostota, wymuszona, co prawda ograniczeniami technicznymi,  ale nie zmienia to faktu, że tej koncepcji powinniśmy się dalej trzymać.

Jego CTR był na poziomie 44 %, czy to obecnie możliwe ? Raczej nie.

 

Średni CTR kampanii banerowych.

 

Obecnie średni w zależności od kreacji reklamowej kształtuje się na poziomie niższym od 0,5 %.

raportGemiusśredniCTRbanerów

 

Gdy już znamy średnią możemy ocenić, czy CTR naszych kampanii reklamowych jest duży, czy mały.

 

Pytanie brzmi tylko, czy CTR to jedyny wyznacznik kampanii reklamowych ?

Moim zdaniem nie, w każdym z przypadków omawiania kampanii reklamowych należy najpierw wrócić i określić cel, jaki miała osiągnąć kampania reklamowa.

 

celkampanireklamowej

 

W uproszczeniu możemy podzielić cele kampanii reklamowych w internecie na dwa:

  1. Zorientowane na akcję.
  2. Informacyjne.

Zorientowane na akcję mają spowodować, by internauta kliknął w reklamę i wykonał jakąś akcję, bądź tylko przejścia na stronę docelową lub dokonania zakupu, zapisania się na newsletter itd.

Informacyjne, których celem jest poinformowanie, jak największej grupy docelowej o firmie, usłudze, organizowanej akcji itd.

Gdy mamy określony cel kampanii wówczas powinniśmy użyć odpowiednich wskaźników do badania jej skuteczności, w przypadku kampanii zorientowanych na akcje jednym z takich wskaźników (ale nie jedynym) będzie CTR.

CTR pomoże nam wybrać, które z naszych reklam są lepiej „klikane”, dzięki czemu będziemy wiedzieć, którą kreację częściej emitować.

Pamiętajmy jednak, że to nie jest jedyny wskaźnik mówiący o jakości kampanii reklamowych, ponieważ może być on bardzo mylny. jakośćwejśćnastronęNa przykład, jeżeli do kampanii wykorzystamy reklamy agresywne tzw. wyskakujące okienka i jeszcze utrudnimy życie internaucie chowając krzyżyk zamknięcia.

Taka kampania będzie miała duży CTR, ale czy o to nam chodzi? Duża liczba wejść na stronie i pewnie taka sama liczba wyjść ze strony.

W przypadku każdej kampanii liczy się efektywność, a nie efektowność. Pamiętajcie, że duży ruch z agresywnych kreacji reklamowych nie zawsze będzie dobrej jakości, a wskaźnik click through rate nie jest jedynym wyznacznikiem skuteczności emitowanej kampanii reklamowej.

 

zasięg w grupie docelowej

W przypadku, gdy celem waszej kampanii reklamowej jest informacja, wówczas obierzcie inne czynniki świadczące o jej jakości np: zasięg w grupie docelowej, czyli liczba unikalnych użytkowników, do których chcecie dotrzeć oraz np. częstotliwość kontaktów z reklamą.

→ Gdy już wiesz co to CTR, koniecznie sprawdź 7 kluczy dobrego CTR ← dowiesz się tam co ma wpływ na CTR i jak maksymalizować wyniki z kampanii displayowej.

Źródła:

Raport Gemius AD Monitor – średnie CTR w Polsce

Grafika

przygotowana dzięki Freepik

Pixabay.pl

 

Zapraszam do dyskusji i oceny.

CTR to pojęcie wykorzystywane nie tylko przy kampaniach banerowych, jest to nie zbędna wiedz dla każdej osoby poruszającej się w świecie marketingu internetowego.

Jeżeli artykuł, film pomógł ci w zrozumieniu tego mechanizmy zapraszam do zostawienia oceny i komentarza.

 

 

Newsletter - tylko dobrych wiadomości